پلی اتیلن ( پت PET ) چیست ؟مرداد 9, 1402

پلی اتیلن ( پت PET ) چیست ؟

پلی اتیلن ( پت PET )

پلی اتیلن ( پت PET ) چیست ؟

پلی اتیلن ( پت PET ) در واقع از خانواده پلی استرها می باشد که در حالت پایدار ، حالت نیمه کریستالی دارد. قابل بازیافت می باشد که در برابر ضربه، رطوبت، الکل ها و حلال ها مقاومت نشان می دهد.

این ماده از آن دسته پلاستیک هایی می باشد که بخش مهمی از زندگی روزمره ما را درگیر خود کرده است . این ماده پلیمری در صنایع بسته بندی، پارچه و صنعت نساجی کاربرد دارد.

پلی اتیلن ( پت PET ) چیست؟

در واقع پلی اتیلن ( پت PET ) یک پلیمر ترموپلاستیک خطی نیمه بلوری همه منظوره می باشد و متعلق به خانواده پلیمرهای پلی استر است. فرمول شیمیایی آنها (C10H8O4)n می باشد .

پلی اتیلن ( پت PET ) چگونه ساخته می شود؟

پلی اتیلن ( پت PET ) یک پلی استر آلیفاتیک است که از واکنش چند تراکمی مونومرها به دست می آید .

این ماده از روش :

  • از واکنش استریفیکاسیون بین ترفتالیک اسید و اتیلن گلیکول
  • از واکنش ترانس استریفیکاسیون بین اتیلن گلیکول و دی متیل ترفتالات

در این واکنش ها PET به شکل یک توده مذاب و چسب ناک تولید می شود. این توده مذاب را می توان مستقیماً به شکل الیاف و یا تقریباً به هر شکلی که میشود قالب زد.

ویژگی های  ( پت PET ) چیست؟

پلی اتیلن ( پت PET ) بسیار انعطاف پذیر، بی رنگ و نیمه کریستالی می باشد. بسته به نحوه تولید ، می تواند نیمه سفت و یا سفت باشد. دارای پایداری خوب، مقاومت در برابر ضربه، رطوبت، الکل ها و حلال ها می باشد .

پلی اتیلن ( پت PET )

ویژگی های کلیدی ( پت PET ) عبارتند از:

  • استحکام در برابر حرارت و سفتی بالا
  • استحکام در برابر ضربه
  • بسیار قوی  و سبک وزن می باشد بدین جهت حمل و نقل آن آسان و کارآمد است .
  • دارای خواص خوبی در برابر گاز (اکسیژن، دی اکسید کربن) و مانع عبور رطوبت می باشد .
  • یک عایق الکتریکی عالی می باشد .
  • قابل استفاده در طیف وسیعی از دمای ، از منفی 60 درجه سانتیگراد تا 130 درجه سانتیگراد.
  • قابلیت تولید به صورت شفاف و مات
  • دارای انعطاف بوده و نمی شکند. بدین جهت جایگزین مناسبی برای شیشه می باشد.
  • قابل بازیافت می باشد .
  • این ماده برای نگهداری و جابجایی از غذاها و نوشیدنی ها توسط سازملنهای بهداشتی  FDA، Health Canada، EFSA  تایید شده است.
  • مقاوم در برابر الکل ها، هیدروکربن های ، روغن ها، گریس و اسیدهای رقیق شده
  • مقاوم در برابر قلیایی های رقیق شده، هیدروکربن های معطر و هالوژنه
  • بازیافت پذیری بسیار مناسب

پلی اتیلن ( پت PET )

پلی اتیلن ( پت PET ) چگونه استفاده می شود؟

پلی اتیلن ( پت PET ) را می توان به راحتی با قالب گیری دمشی ، قالبگیری تزریقی مورد استفاده قرار داد .

قالبگیری دمشی :

به طور کلی از قالب گیری دمشی برای تولید بطری های شفاف و مات مورد استفاده قرار می گیرد . قالب گیری دمشی به واقع فرآیندی می باشد که با گرم کردن مجدد یک پریفرم PET که از قبل قالب گیری شده است کار می کند. برای ساخت بطری های پلی پروپیلن می توان از قالب گیری دمشی اکستروژن و کششی استفاده کرد. آنها برای بسته بندی محصولاتی مانند:

قالب گیری تزریقی :

قالب گیری تزریقی یکی از روشهای ساخت بسیار مهم برای ساخت پلاستیک می باشد . از آنجایی که این ماده در زمان ساخت دارای حساسیت در برابر رطوبت دارد ، باید در رطوبت 0.05٪ یا کمتر خشک شود. این موضوع به آن اجازه می دهد تا یک پیش فرم شفاف غیر کریستالی به خود بگیرد .

در این فرایند اگر رطوبت بیش از حد زیاد باشد، زنجیره های مولکولی  پلی اتیلن می تواند از نظر حرارتی تجزیه شو د که این موضوع سبب کاهش خواص فیزیکی و مکانیکی و همچنین سرعت تبلور شود. این امر بر کیفیت محصول تولیدی تأثیر می گذارد.

این ماده یک ماده حساس به حرارت در زمان شکل گیری است. در طول فرآیند شکل گیری و ساخت

اگر دما : خیلی کم باشد ساخت قطعات پلاستیکی خوب نخواهد بود که سبب میشود که شکل گیری مناسبی در محصولات ساخته شده ، انجام نگیرد .
اگر دما : بیش از حد بالا باشد می تواند باعث تغییر رنگ محصولات ایجاد شده شود و همچنین می تواند استحکام محصولات ساخته شده را کاهش دهد .

آیا پلی اتیلن قابل بازیافت است؟

بیش از 50 درصد از کل زباله های پلاستیکی موجود در جهان محصولات ساخته شده توسط  پلی اتیلن می باشد. بدین جهت مساله استفاده مجدد از آن به عنوان خوراک، بسیار مهم می باشد که سبب جایگزینی گسترده برای مواد خام بکر می باشد. بدلیل قابلیت 100 درصدی بازیافت پلی اتیلن این پلاستیک بازیافتی ترین بازیافت در سراسر جهان می باشد . بازیافت و استفاده مجدد باعث کاهش آلایندگی محیط زیست گردد .

پلی اتیلن ( پت PET )

آیا پلی اتیلن سمی است؟

عملیات حرارتی در زمان تواید هرگونه مواد فرار را از بین می‌برد و آنها را ایمن می‌کند. محصولات ساخته شده با این مواد دارای شرایط لازم برای نگهداری غذا ، دارو و … را دارند.

بر اساس مطالعه ILIS:
محصولات ساخته شده توسط پلی اتیلن ( پت PET ) در صورت خورده شدن از نظر بیولوژیکی بی اثر می باشند.
محصولات ساخته شده در هنگام تماس و لمس با بدن ایمن می باشند .
در نتایج  آزمایش‌ها و مطالعات مربوط به DNA نشان می‌دهد که خود محصولات ساخته شده ژنوتوکسیک نیستند. در مطالعات و آزمایشات مشابه با مونومرها و واسطه ها نیز نشان می دهد که خود محصولات ساخته شده غیر سمی هستند. آنها هیچ تهدیدی برای سلامت انسان ندارند.

همچنین محصولات ساخته شده توسط پلی اتیلن ( پت PET ) که به محل دفن زباله میروند نیز هیچ خطری ندارند. از آنجایی که این محصولات یک پلیمر بی اثر است، در برابر حمله میکروبی مقاوم است و از نظر بیولوژیکی تجزیه نمی شود.

شرکت روستا طب پلاست تولید کننده و توزیع کننده انواع ظروف پت دارویی ، پت آرایشی و بهداشتی با تنوع و کیفیت مناسب جهت خدمات رسانی به کلیه تولید کنندگان کل و جزء می باشد .